اخبارورزش

استقلال خلیج فارس , درست یا غلط!؟

تغییر ناگهانی نام استقلال به استقلال خلیج فارس چه مشکلاتی برای این باشگاه ایجاد خواهد کرد؟

افشین امیرشاهی، روزنامه‌نگار

امروز مالکان جدید استقلال تصمیم گرفتند که اسم این باشگاه محبوب و پرطرفدار را به‌نام استقلال خلیج فارس تغییر بدهند؟ براساس چه منطقی؟ چون مالک جدید صنایع پتروشیمی خلیج فارس است علاقه پیدا کرد که پسوند «خلیچ فارس» را به نام این باشگاه اضافه کند.

مثل این است که اسم منچسترسیتی با توجه به تاریخچه باشگاه ناگهان به اسم «منچسترسیتی کلیسای سنت مارک» عوض شود که در روزگار قدیم پیوندهایی با این باشگاه داشته است.

آیا طرفداران باشگاه قدیمی استقلال این تغییر ناگهانی را می‌پذیرند؟ قطعا این کار تبعاتی برای باشگاه استقلال خواهد داشت که در ادامه به آنها می‌پردازم.

اما لازم است قدری به‌عقب برگردیم و به روزهایی برسیم که نام لیگ برتر از آزادگان به خلیج‌فارس تغییر کرد. با این توضیح که همه ما ایرانی هستیم و خلیج‌فارس برای ما معنا و مفهومی مهم دارد و تحت هر شرایطی از خلیج همیشه فارس دفاع می‌کنیم. اما الان می‌خواهم به منطق تغییر ناگهانی نام استقلال بپردازم که در آینده برای استقلال هزینه ایجاد خواهد کرد.

در روزهایی که لیگ برتر با عنوان آزادگان برگزار می‌شد بحث‌هایی درباره تغییر نام لیگ به خلیج‌فارس مطرح شد. همین مسئله واکنش کشورهای حاشیه خلیج فارس را در پی داشت و آنها نیز مسئله تغییر نام لیگ خودشان به خلیج عربی را مطرح کردند. یکی از ورزشی‌نویسان باسابقه در آن دوران می‌گفت: وقتی مسئله تغییر نام لیگ برتر مطرح شد برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس پیام می‌دادند و بحث اسپانسری و سرمایه‌گذاری را مطرح می‌کردند تا لیگ فوتبال ایران با همان نام قبلی ادامه پیدا کند.

اما با تغییر نام، لیگ ایران از همان زمان با مشکلاتی مواجه شد و برخی از کشورهای خلیج‌فارس نیز به شکل‌های مختلف مقابله به‌مثل کردند. از همان زمان شرایط فوتبالی ایران با همسایه‌های جنوبی تغییر کرد. حتی لیگ امارات که با عنوان لیگ برتر فوتبال امارات یا لیگ الإتصالات امارات شناخته می‌شد به نام لیگ خلیج غربی امارات تغییر کرد. تغییرنام لیگ امارات با اعتراض شدید فدراسیون فوتبال ایران همراه بود و البته از همان زمان حضور بازیکنان ایرانی در این لیگ منع شد. در زمینه‌های اقتصادی هم مسائلی پیش آمد

اکنون نیز تغییر نام استقلال به‌نام استقلال خلیج‌فارس همان شرایط را به وجود می‌آورد. فرض کنید که امارات متحده عربی تصمیم بگیرد برای تیم‌های فوتبال خودش پسوند خلیج‌عربی بگذارد. مثلا الاهلی خلیج عربی یا العین خلیج عربی.اگر قرار باشد همین تیم‌ها به ایران بیایند و با یکی از تیم های کشورمان بازی کنند، تکلیف چیست؟ شکایت های قبلی فدراسیون فوتبال ایران راه به جایی نبرد. اکنون اگر چنین اتفاقی بیفتد مدیریت ورزش کشور چه راهکاری دارد؟
در نظر بگیرید که تیم استقلال با پسوند جدید به کشورهای حاشیه خلیج فارس برود و بخواهد در رقابت های که قطعا پیش می آید شرکت کند، آنها چه مانع تراشی هایی انجام خواهند داد؟

تیم استقلال با مشکلات فراوانی مواجه است، نداشتن زمین تمرین، بدهی های انباشته شده، حق پخش، مشکلات مدیریتی ، مسائل اسپانسری و …. آیا اولین قدم مالک جدید باید تغییر نام این باشگاه بزرگ باشد؟

عبدالعلی علی‌عسکری، مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس است که نام استقلال را تغییر داده است. فکر می کنید چه دلایلی برای این تغییر داشته ؟ او گفته  نقطه اشتراک تمامی شرکت‌های گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و براساس همین سیاست، در راستای حفظ وحدت رویه، سیاست حاکمیت شرکتی و همچنین روز مبارک خلیج فارس، بر اساس تصمیم مالکان جدید، تیم محبوب استقلال، به استقلال خلیج فارس تغییر می‌یابد.

خب ما شرکت‌هایی به اسامی دیگر هم داریم. اگر آنها مالک یک باشگاه شوند باید به نام باشگاه پسوند شرکت هم اضافه شود؟ مثلا اگر شرکت مروجان سبزروشن مالک پرسپولیس شود اسم باید تغییر کند به پرسپولیس مروجان سبز روشن یا اگر کار و بار شرکت قارچ مهتاب شب گلستان سکه شود و باشگاه پیکان را بخرد اسم جدید می‌شود پیکان قارچ‌ مهتاب شب گلستان.

به هر حال در آینده‌ای نزدیک استقلال برای مصاف با تیم‌های حاشیه خلیج فارس به مشکل خواهد خورد و ببینیم هیات مدیره جدید آن زمان چه خواهند کرد. فعلا که در اولین قدم نشان دادند که فوتبالی نیستند و درکی از مدیریت فوتبال ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا